Informatie voor verwijzers

Wanneer u een client naar de praktijk wilt verwijzen vind ik het erg prettig wanneer u cliënten adviseert om zelf contact met mij op te nemen. Ik kan bij de aanmelding dan direct inschatten of ik de passende hulp kan bieden of meedenken over een alternatief. Ik geef dan ook gelijk informatie over de wachttijd en de kosten. Indien u een verwijsbrief heeft gemaakt kunt u deze aan de cliënt meegeven of, na de aanmelding, aan mij opsturen. Er is ook een mogelijkheid om deze via Zorgdomein (beveiligde omgeving) nadien op te sturen.
Vooraf zelf een verwijsbrief naar mij opsturen blijkt in de praktijk vaak nadelen te hebben. Cliënten zijn niet altijd goed op de hoogte van de kosten en de wachttijd wat soms betekent dat ze na een wachttijd alsnog af zien van een vervolg. In die situaties is het tevens onprettig dat privacy gevoelige informatie bij mij bekend is.

Bij de praktijk kunnen cliënten ook zelf aanmelden, zonder verwijzing. Bij alle aanmeldingen geldt dat cliënten, wanneer het behandelplan wordt besproken, kunnen aangeven of ze willen dat er informatie naar de huisarts of andere verwijzer gaat. Tevens maakt deze toestemming het mogelijk om tussentijds (telefonisch, per mail of anderszins) te overleggen. Bij afsluiting van de behandeling of wijziging in het behandelplan ontvangt u hiervan dan ook beknopte rapportage.

Indien de cliënt geen toestemming geeft ontvangt u geen informatie en kunnen we tussentijds ook niet anderszins inhoudelijk overleggen.